RODNO OSETLJIV JEZIK U UDŽBENICIMA: PRIMERI DOBRE PRAKSE

Autori

  • Marjana M. Stevanović

Ključne reči:

rodna ravnopravnost, rodno osetljiv jezik, obrazovanje, udžbenici, jezička norma, Odbor za standardizaciju srpskog jezika.

Apstrakt

Od prve nacionalne strategije (2009) usmerene na eliminisanje
diskriminacije žena u svim oblastima u kojima deluju institucije sistema, pa tako i u
obrazovanju, izdavačke kuće koje objavljuju školske udžbenike počele su da uvode
rodno osetljiv jezik u svoje sadržaje. Danas, nakon više od deset godina, u jednom
delu udžbenika za osnovnu i srednju školu primećuje se već uhodana rodno osetljiva
jezička praksa, koju, s druge strane, Odbor za standardizaciju srpskog jezika osporava.
U radu se iznose primeri upotrebe rodno osetljivog jezika sakupljeni iz 13 udžbenika
za osnovnu školu objavljenih u periodu 2019-2022. koje je odobrilo Ministarstvo
prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Na osnovu tih primera, kojima su se u znatnoj
meri realizovali prvi predlozi za upotrebu rodno osetljivog jezika koje je formulisala
Svenka Savić (Savić et al, 2010), moguće je sačiniti nove preporuke za dosledniju
upotrebu jezika u nastavnim sredstvima kakva bi odgovarala zahtevima pravnih
regulativa u oblasti rodne ravnopravnosti, a svakako i zahtevima standardnojezičke
norme.

##submission.downloads##

Objavljeno

2023-12-28